Logo regionálního portálu mbudejovicko.cz

Regionální zpravodajství

Pandemie překazila plány moravskobudějovickému jezdci formule. Na závod v USA se nedostane

Luboš Janoušek, Zpravodaj Moravskobudějovicko
úterý 15.12.2020

Ilustrační foto
Autor: O. Tichý, Zpravodaj Mora...

Letošní celosvětová koronavirová pandemie nečekaně a hlavně nepříjemně zasáhla do života každého z nás, o tom rozhodně není sporu. Každého nějakým způsobem omezila, někoho víc, jiného míň. Nejhorší samozřejmě je, když se covid-19 projeví tím nejzákeřnějším způsobem na něčím zdraví.

Jedním z lidí, kterým pandemie zhatila letošní plány, sny a cíle, je Ing. Josef Jelínek z Moravských Budějovic. Mladý muž, který se na jaře chystal na cestu do Spojených států, kde s partou rakouských kamarádů hodlal uspět na jedné z nejprestižnějších světových studentských motoristických soutěží a z amerického Michiganu přivézt pohár za první místo. O vítězství na trati Michigan International Speedway se však navzdory všem svým předsevzetím a náročným přípravám tým kolem Josefa Jelínka začátkem května porvat nemohl. Letenky sice byly zakoupené včas, ale plánovaný odlet v polovině dubna do Detroitu se už kvůli uzavření hranic a zákazu příletů do USA uskutečnit nemohl.

TU Brno Racing je jedním z několika světových studentských týmů, které se každou sezónu střetávají na tratích soutěže Formula Student ve svých postavených vozech a snaží se dosáhnout co nejlepších výsledků. Právě v této partě konstruktérů z moravské metropole několik let velice úspěšně působil tehdejší student Vysokého učení technického Brno výše zmíněný Josef Jelínek. Formula Student je celosvětová soutěž studentů převážně technických vysokých škol. Smyslem tohoto projektu je za jeden jediný rok ve skupině vysokoškoláků od základu navrhnout, vyrobit a otestovat jednomístný závodní stroj. Ale nejen to – je nutné se s tímto prototypem také zúčastnit závodů. Cílem je rovněž připravit všechny nadšené studenty na samostatnou a odpovědnou práci v jejich oboru a získat tak cenné zkušenosti na poli mezinárodních firem a univerzit. Kromě samotné konstrukční části totiž studenti musí zvládnout například také komunikaci s partnery a řízení celého týmu.

Zmíněný tým z VUT s názvem TU Brno Racing se během několika posledních let dostal mezi nejlepší nejen v Evropě, ale dlouhodobě se pohybuje v žebříčku TOP 25, přičemž ve světě závodí více než šest set podobných studentských part nadšenců. Například v sezóně 2016/17 figurovala TU Brno Racing na 5.
místě na světě…

Josef Jelínek se do tohoto týmu dostal v lednu 2016, kdy se hledal nový řidič formule. Vzápětí odřídil všechny hlavní disciplíny na závodech v ČR, Itálii, Maďarsku a v Německu. Hned v následující sezóně se stal vedoucím péče o partnery a média. „V rámci této funkce jsem měl možnost poznat skvělé lidi ze stovky firem, domluvit pomoc s výrobou a další podporu. Zároveň jsem se začal věnovat vývoji kol z uhlíkových vláken pro náš monopost a byl jsem oceněn cenou průmyslového partnera školy,“ vzpomíná na rok 2017 Josef Jelínek a připomíná další úspěchy jeho týmu v roce 2017 i v letech následujících. Jejich výčet by byl dlouhý, tak zmiňme alespoň vítězství na závodech v Moskvě, v maďarském Zalaegerszegu či na okruhu Riccardo Paletti v Itálii.

V soutěži Formula Student však nejde pouze o závodění, ale také o předvedení znalostí a zkušeností v oblasti inženýrského návrhu a nastavení vozu, nákladové a technologické oblasti výroby a vytvoření podnikatelského plánu pro zpeněžení projektu. A v jakých disciplínách se v soutěži závodí? Na tuto otázku Ing. Jelínek odpovídá následovně: "Soutěží se v pěti disciplínách a jako první je vždy na řadě Acceleration, respektive sprint na 75 metrů s pevným startem. Pak přichází takzvaný Skidpad, což je test rychlosti vozu v ustáleném stavu zatáčení. Další disciplínou je Autocross, tedy jízda na technické trati. Trať si dopředu můžeme pouze půl hodiny projít – pak už se jede naostro a řidič má pouze dva pokusy zajet rychlé kolo. Čas z Autocrossu je zároveň kvalifikačním časem do královské disciplíny posledního dne – Endurance. To je vytrvalost na 22 kilometrů, kde se v polovině ještě střídají řidiči. Po dokončení se následně měří spotřeba paliva, což je další disciplína. Vůz navíc musí dokončit všechny disciplíny bez mechanického poškození, bez úniku oleje nebo změny hlučnosti."

Josef Jelínek prožil podle svých slov v týmu TU Brno Racing čtyři nádherné a veskrze úspěšné roky, přičemž v něm jistý čas působil i ve vedoucí roli. Na svém kontě má řadu domácích i mezinárodních úspěchů. Za jeden z největších zážitků považuje umístění v první pětce ve finále inženýrského designu v Německu a následující prvenství v Mostě. Během poslední sezóny v Brně a po sérii evropských závodů v roce 2019 ho začali do svého týmu „lanařit“ studenti z Technické univerzity v rakouském Grazu, kteří se hodali v květnu 2020 zúčastnit závodu v americkém Michiganu.

A tak Josef Jelínek z Moravských Budějovic usedl v říjnu 2019 za volant vozu Tankia 16 se jménem Fiona party TU Graz Racing Team. "Dva víkendy jsme testovali na trati u Red Bull Ringu a bylo to skvělé. S vozem jsem se rychle sžil, přestože se choval od všech „brněnských“ formulí velice odlišně. Fiona je zcela určitě nejlepší auto, jaké jsem kdy řídil," říká s trochou nostalgie v hlase muž, který chtěl z pozice řidiče dovést v květnu letošního roku rakouský tým na prestižních závodech za velkou louží k vytouženému prvenství. A dodává: "Kdyby mi na střední škole někdo řekl, co budu za pár let dělat, nevěřil bych tomu. Takže chci vzkázat mladším, že můžou být další. Můžou si plnit svoje sny. Já jim v tom rád pomůžu."

 

Článek byl se souhlasem vydavatele převzat ze Zpravodaje Moravskobudějovicko. Titulek byl pozměněm.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama