Logo regionálního portálu mbudejovicko.cz

Regionální zpravodajství

Velká Bíteš

První koncert Bítešského hudebního půlkruhu již v říjnu

KIC Velká Bíteš
čtvrtek 22.9.2011 | aktualizováno 16.4.2012

Ilustrační foto
Autor: stock.xchng

Letošní hudební sezónu BHP otevírá Jan Škrdlík a Šárka Besperátová. Oba si můžete zajít poslechnout již 4. října v 19 hodin do Kulturního domu ve Velké Bíteši.

Jan Škrdlík pochází z hudební rodiny. Studoval u předních českých violoncellistů jako Jan Hališka, Bedřich Havlík nebo Daniel Veis, a dále pak u Luise Clareta v Barce­loně. Obdržel prémii Českého hudebního fondu za propagaci českých děl v zahraničí a jiná ocenění. Jeho CD Bachových suit bylo vybráno v roce 2003 japonskou firmou Geocities mezi deseti tituly reprezentujícími českou interpretační tvorbu. Od roku 1997 vyučuje na brněnské konzervatoři. Od roku 2004 vede vlastní interpretační kurzy v Opočně. Svoji zahraniční pedagogickou činnost zahájil vedením vlastních interpretačních kurzů ve Španělsku v roce 2003.

Jan Škrdlík vystoupil v posledních 20 letech na zhruba tisíci koncertech po celém světě. Jeho diskografie zahrnuje všechna hudební slohová období z tvorby pro violoncello a dočkala se vpravdě mezinárodního uznání. Působení jeho hry popsal svým dvěma milionům čtenářů floridský deník El Nuevo Herald v souvislosti s jeho vystoupením na „Festival Miami“ v roce 2005 takto: „Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci… …emotivní Škrdlíkova interpretace si okamžitě podmanila srdce posluchačů…“

Hraje na nástroj Adama Emanuela Homolky z roku 1842, jehož krádež a navrácení před časem vzbudila pozornost celé české veřejnosti.

 

Šárka Besperátová spolupracovala s Janem Škrdlíkem nejdříve v rámci souboru Ensemble Messiaen. V roce 2004 pořídila s tímto violoncellistou live snímek Messiaenova Díkuvzdání věčnosti Ježíše na koncertě v Zaragoze pro 1500 posluchačů. Tato nahrávka se stala podkladem druhého klipu na instrumentální klasickou hudbu v dějinách. (Prvním klipem je Debussyho Sonáta.)

Vystudovala klavír na brněnské konzervatoři. Svoje vzdělání si rozšířila dvouletým studiem v metodickém centru při JAMU. Zabývá se rovněž hrou na cembalo - jako cembalistka spolupracovala s komorními orchestry u nás i v zahraničí. Nyní se věnuje komorní hře ve sdružení Ensemble Messiaen, se kterým pravidelně koncertuje.

Na bítešském koncertu zazní Janáčkova Pohádka a violoncellové sonáty Debussyho a Francka. Debussyho sonáta bude navíc obohacena promítáním němého filmu. Původní programní návrh samotného autora, který do Československa přivezl po Druhé světové válce pozdější děkan Janáčkovy akademie Bohuš Heran, propojili scénáristé s příběhem ukradeného a znovu navráceného violoncella, kde roli tuláka-violoncellisty bude hrát skutečný aktér událostí – Jan Škrdlík. Na pozadí reálně zaznívající Debussyho sonáty (díla z roku 1915) se odehraje příběh, který jistě zaujme přírodními snovými scenériemi a dynamicky rozehranými výstupy herců-tanečníků plnými vtipných nápadů.

Myšlenka filmu je nadčasová: Mezilidské vztahy by měly být nadřazené hrubé matérii a umění má hodnotu jen potud, pokud slouží člověku. Režisérem filmu je Milan Růžička, známý české veřejnosti počínaje rokem 1958 a konče současným seriálem Ulice.

 

Program koncertu:

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír

Con moto

Con moto

Allegro

Claude Debussy: Sonáta pro violoncello a klavír

Prologue Lent

Sérénade et Final Modérément animé. Final Animé

---přestávka---

César Franck: Sonáta A dur pro violoncello a klavír

Allegro ben moderato

Allegro

Recitativo-Fantasia Largamente

Allegro poco mosso

» číst celou zprávu na serveru www.bitessko.com

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama