Horácká multifunkční aréna v Jihlavě od studia CHYBIK + KRISTOF se slavnostně otevírá veřejnosti
Marie Rydlová, senior PR specialist, CHYBIK + KRISTOF. dnes 6.11.2025
Foto: Pavel Barták.
Jihlava otevírá novou dominantu města – místo pro další etapu svého sportovního a společenského života. Horácká multifunkční aréna, navržená studiem CHYBIK + KRISTOF, se po úvodních hokejových zápasech otevře 8. listopadu. Hlavní hvězdou slavnostního večera bude kromě lokálních uměleckých spolků také Ewa Farna a zejména nová aréna.
Architektura, která spojuje
Město Jihlava se rozhodlo ponechat arénu v centru města, nová stavba tak plynule navazuje na historické centrum moderním komplexem, který spojuje sportovní tradici, kulturní ambici a komunitní energii.
„Umístění arény přímo na hranici historického centra Jihlavy představovalo výjimečnou urbanistickou příležitost – arény se v takových lokalitách obvykle nestaví. Od počátku jsme usilovali o to, aby se nová stavba stala přirozenou součástí města: respektovala jeho historický kontext a zároveň přinesla současný městský impuls,” přibližuje ideu projektu Ondřej Chybík, autor stavby z ateliéru CHYBIK + KRISTOF.
Koncept arény staví na myšlence živé městské struktury – nikoli uzavřené haly, ale otevřené a přirozené součásti města. Vznikl tak propojený kampus. Rozšiřuje veřejný prostor, otevírá přízemí veřejnosti a podporuje prostupnost mezi ulicí Tolstého s univerzitou, parkem Smetanovy sady a okolními ulicemi. Tím vytváří otevřený komplex, který historické centrum doplňuje a rozšiřuje, aniž by s ním soupeřil. Další výhodou umístění je odlehčení automobilové dopravě, neboť během pěti až deseti minut může návštěvník dojít na autobusové i vlakové nádraží.
Moderní forma utvářená tradicí
Silueta stavby využívá geometrie ostrých trojúhelníků – vrcholy fasádních segmentů vizuálně odkazují na gotické vertikály historického centra i symbol červeného ježka ze znaku města. Heraldická červená barva Dukly i Jihlavy se stává sjednocujícím prvkem exteriéru a interiéru. Identitu regionu a sportovní tradici propisuje do současného architektonického jazyka.
Fasáda z perforovaných červených hliníkových panelů a její ostnatá koruna se ve večerních hodinách rozsvítí a promění tak obvod arény ve světelný prstenec, který odráží atmosféru událostí uvnitř a vytváří vizuální dialog s městem.
Plášť budovy je vedle charakteristických červených vrcholových špiček doplněn také o rozměrné autorské ilustrace umístěné na bočních stranách objektu. Tento umělecký prvek s motivy regionu, kultury a sportu přináší projektu výraznou narativní vrstvu. Autorem skic je Lukáš Kijonka ze studia Times New Realism, který stojí také za návrhem orientačního systému: „Autorský font svými drobnými trojúhelníkovými zářezy reaguje na identitu fasády. Orientační systém je proveden s důrazem na primárně architektonické vyznění budovy – má navigovat, ne dekorovat.”
Vnitřní uspořádání arény do dvou úrovní tribun a kompaktní proporce zajišťují přímý divácký kontakt s děním. Variabilní výsuvné sedačky umožňují navýšení kapacity z 5 650 diváků pro sportovní utkání na více než 7 400 míst pro koncertní uspořádání či multifunkční výstavní prostor. Prefabrikované tribuny z probarveného červeného betonu, přiznané konstrukční prvky a speciálně vyrobená sedadla propojují estetiku, funkčnost a identitu místa.
Trojúhelníky a červená barva se vepsaly také do designu unikátních sedaček, které studio CHYBIK + KRISTOF navrhlo společně s Davidem Karáskem: „Dírky i lomení nejsou jen efektní designový detail. Mají akustickou funkci a pomáhají vytvořit příjemnější zvukové prostředí při koncertech i sportovních akcích,” přibližuje designér a majitel firmy Kovostal, která spadá do skupiny mmcité.
Dalším designovým elementem jsou originální lustry od firmy Tech - fabrika. „Celý systém svítidel je laděn v duchu průmyslového designu – používáme surový hliník, plexisklo a přiznané elektroinstalace, které dodávají interiéru technický, autentický výraz. Vyrobili jsme devatenáct svítidel ve tvaru neonových dresů, které tvoří jakousi „síň slávy“ klubu Dukla, jedno hlavní svítidlo ve tvaru loga klubu a čtyři velká svítidla s motivy z Vysočiny nazvaná Krajina, Mahler, Zelená hora a Průmysl,” popsal zakázku Lukáš Nerad, jednatel společnosti.
Do šedých betonových stěn jsou vsazeny světelné trojúhelníkové prvky, které podle návrhu architektů vyrobila sklárna BOMMA: „Zaměřujeme se na tvorbu designových křišťálových svítidel, která propojují české sklářské řemeslo se současnou architekturou a designem. Každé z padesáti svítidel instalovaných po celé hale vzniklo ručním naléváním křišťálu do formy, díky čemuž má svůj jedinečný charakter s přirozenými bublinami a strukturou,“ říká Vadim Horna, CEO firmy.
Od začátku byla součástí návrhu energetická efektivita — od přirozeného větrání, přes optimalizaci denního světla až po využití odpadního tepla z ledové plochy. Každý prvek vyvažuje technickou funkci a architektonický výraz, aby aréna sloužila sportovcům, návštěvníkům i kolemjdoucím.
Nejen aréna, ale městský multifunkční kampus
Rozdělení funkcí arény mezi dva nové objemy — hlavní halu a nárožní budovu — bylo klíčové k tomu, aby stavba žila i mimo zápasy. Hlavní podlaží arény zůstává vizuálně propojeno s okolím díky prosklenému parteru, zatímco nárožní budova s rovněž prosklenou restaurací a fanshopem, ubytováním, posilovnou a tělocvičnou zajišťuje každodenní provoz.
Terénní modelace mezi oběma budovami přirozeně vytváří pobytové schodiště. Mezi ulicí Tolstého a parkem Smetanovy sady tak vznikl amfiteátr pro posezení, veřejné projekce i spontánní setkání. Tím se eliminuje představa stadionu jako bariéry a vzniká otevřený pobytový prostor. Schodiště navíc elegantně zakrývá technické zázemí obou budov a zaklenulo prostor vhodný pro umístění síně slávy přístupné jak z arény, tak z fanshopu.
Obě nové budovy propojuje v nejvyšším poschodí lávka vedoucí na střechu arény s veřejně přístupnou běžeckou dráhou určenou školám i veřejnosti. Sport se z uzavřené haly otevírá lidem a připravované vyhlídkové plošiny nabídnou výhled do okolí i nejmenším sportovcům.
Ovál arény z ptačí perspektivy působí jako prsten, který symbolicky propojuje čtyři světové strany se čtyřmi odlišnými urbanistickými celky. U hlavního portálu — vchodu A — vznikla velkorysá pěší zóna, jež nechává vyniknout historizující budově naproti stojící Vysoké školy polytechnické, jediné univerzity v kraji. Na jejím štítu vyniká letopočet 1905 — dvě pro místní obyvatele zásadní stavby tak spojuje Tolstého ulice, zatímco je dělí přesně 120 let.
Nedalekou rezidenční čtvrť ohraničuje vyhlášené divadlo otevřených dveří DIOD a funkcionalická budova sokolovny od Bohuslava Fuchse, rovněž brněnského architekta, podobně jako studio CHYBIK + KRISTOF. Kontrastuje jí protilehlá industriální čtvrť s rozsáhlým areálem pivovaru.
Zelená plocha Smetanových sadů rozdělující tyto dvě části města současně připojuje arénu k městskému centru. Do parku byla umístěna monumentální skulptura Krištofa Kintery nazvaná SOUHRAPROHRAVÝHRA.
Dílo propojuje odkaz historie, hru a emoce. „Byť je to socha monumentální velikosti, je zároveň prodyšná, dalo by se říct téměř neviditelná, těžko se fotí, a to mě právě baví, protože u ní musíte stát, musíte si ji obejít, abyste ji pochopili,” popsal plastiku Kintera. Instalace je vytvořena ze zábradlí tribun starého stadionu. Otisk minulých vítězství a oddaných fanoušků se tak přenesl i do nové arény.
Katalyzátor společenského i ekonomického přínosu
Aréna navazuje na sportovní dědictví Dukly a současně rozšiřuje potenciál Jihlavy jako regionálního kulturního centra. Multifunkční využití má podpořit lokální ekonomiku, vytvořit pracovní příležitosti a přivést do centra města nové publikum i služby. Aréna se tak stává katalyzátorem nového společenského i ekonomického života.
Podle studie města Jihlava, kterou vypracovala Česká spořitelna a společnost KROKEM zabývající se regionálním rozvojem, může výstavba a provoz areálu díky multiplikačnímu efektu přinést tržby ve výši až 50 mld. Kč za prvních dvacet let provozu.
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
30.7.2025 | Do GaPu ve Znojmě míří Pavel Dušek, oceňovaný český umělec, který experimentuje s materiály a často zasahuje do veřejného prostoru.
Nepříjemnou dohru měla dopravní nehoda na Znojemsku. Způsobila ji pořádně opilá řidička. Ta se nejprve vynadala ženě, do které krátce předtím nabourala, a poté se ostře pustila i do policistů.